Vijf gouden tips voor zakelijk schrijven!
Geplaatst op 30 oktober 2017
Voor je werk zul je ongetwijfeld veel zakelijke brieven moeten schrijven. Die moeten natuurlijk een perfecte stijl en grammatica hebben. Het zakelijk schrijven van een effectieve brief lijkt zo makkelijk, maar is het niet. In een paar seconde moet je de aandacht van de lezer vangen en het liefst een oplossing bieden. Hoe grijp je de lezer aan, in plaats van hem/haar te vervelen met langdradige teksten? In zakelijke correspondentie is het, net als in andere brieven en e-mails, van belang een goede structuur en opbouw in je tekst te hebben.
Writing Girl geeft je vijf gouden tips voor zakelijk schrijven!
- Grammatica. Fris regelmatig je Nederlandse spelling en grammatica op. Het klinkt als een open deur, maar één grammaticaal foutje of slordigheidje en de lezer haakt af.
- Flow. Organiseer alles om je heen zo duidelijk, dat je je voor een bepaalde tijdsduur volledig kunt concentreren. Als je een belangrijke zakelijke brief of email schrijft, moet je je geconcentreerd kunnen focussen op het onderwerp. Ruim je bureau op, zet je telefoon op stilstand en doe je deur dicht. Niet storen a.u.b.
- Thema. Bepaal het thema waar je brief over gaat en houdt het daar ook bij. Wees beknopt en probeer het thema zó te formuleren dat je lezer er gemakkelijk productieve vragen over kunt stellen.
- Structuur. Wie een tekst schrijft doet er dus goed aan eerst de belangrijkste vragen over dat thema op een rij te zetten. Vervolgens beantwoord je die vragen heel kort.
- Sluit af met een vraag, opmerking of uitnodiging die de dialoog opent. Je stuurt een email of zakelijke brief om verder te kunnen praten, iemand uit te nodigen of te informeren. Sluit altijd af met je gegevens en wees duidelijk over de inhoud.

Vijf gouden tips voor zakelijk schrijven!
Dat is je structuur om een zakelijke brief, email, artikel of blog te schrijven. En we hebben nog honderden tips om in die flow te komen en hoe je je eigen stijl ontwikkeld of inspeelt op de behoefte van de consument/lezer. Lastig? Welnee, oefening baart kunst en realiseer je dat de respons op bijvoorbeeld een zakelijke mailing slechts 2% is. Wees consistent, want jouw zakelijke berichtgeving (denk ook aan je social media kanalen), correspondentie en marketing uitingen zijn allemaal het visitekaartje voor je bedrijf.
Heb je vragen of zou je een workshop zakelijk schrijven willen volgen? We hebben workshops en cursussen in ons aanbod, of kom anders een keer langs om jouw zakelijke correspondentie en marketing plannen door te spreken!
Neem contact op: service@writinggirl.nl
Vijf gouden tips voor zakelijk schrijven!
Deel dit artikel: