Manage je flex time!
Geplaatst op 04 september 2017
Vriendinnetje appte me van de week toen ik schreef dat ik maandagochtend ging sporten: jij doet het goed! Leuk werk, eigen baas, afwisseling in je werk, flexibel: top. Zekers, helemaal waar, maar zij wist niet dat ik op zondag alvast alle facturen had gemaakt, de websites van content had voorzien en dat ik aankomende week twee avonden zoonlief naar voetbaltraining moest brengen waardoor ik dit weekend al had staan voorkoken letterlijk en figuurlijk. Waarschijnlijk heel herkenbaar voor ZZP’ers, thuiswerkers, zelfstandigen, eigen baas, freelancers en parttimers. Flexibel als de pest maar hoe bewaak je je eigen tijd en vind je een gezonde balans in werk en leven? Hier een paar tips om je flextime te managen.
Toonaangevend blad The Muse voorspelt dat de negen tot vijf mentaliteit binnen vijftien jaar verdwijnt en dat iedereen flex gaat werken en zijn eigen tijden bepaalt. Hier wat tips om niet ondergesneeuwd te raken en zo slim mogelijk met je (flex)tijd om te gaan.
Plan en blok!
‘Onze realiteit is dat we niet kunnen wachten op een creatieve bubbel of een goede flow,’ vertelt Diana, account manager bij een reclamebureau. ‘Ik zou het wel willen maar zoveel luxe heb ik gewoon niet en ik plan dus gewoon alles in. Juist omdat ik weet waar ik aan toe ben en er de tijd voor neem, komt er altijd wel een leuke inval. Ik plan altijd een paar uur in voor een brainstormsessie en blokkeer dat in mijn agenda.’ Schrijf dus op wat je precies moet doen en wilt doen en plan dat in je agenda. Om wat creatieve inspiratie te krijgen, neem dan ruim een half uur extra zodat je niet gestressed raakt. Weet ook dat je focus na anderhalf uur op is, dus twee uur voor een intensieve klus is redelijk. En plan vooruit. Mijn balletjuf plant twee dagen van te voren een les voor en neemt daar ruim twee uur de tijd voor om het uit te proberen. Zo kan ze haar les finetunen en even laten bezinken, en is er geen stress omdat je het niet haalt.
Balans in werk, relaties en tijd voor jezelf.
Jessica, een lerares Frans is daar heel duidelijk in. ‘Kies drie belangrijke zaken in je leven. Voor mij is dat mijn werk, mijn relatie en tijd voor mezelf. Ik hak dat door drie en verdeel die tijd evenredig, zodat ik nergens het gevoel heb dat ik iets of iemand te kort doen. En die tijd voor jezelf kan een boek lezen zijn, een lekkere wandeling maken of een kop thee drinken bij een vriendin.’ Een goede balans is de sleutel en het is belangrijk gemotiveerd te blijven tijdens tussenuren of flexibele uren. Probeer die uren nuttig op te vullen en je klanten tevreden te houden of te inspireren met een leuke blog of email. Hoe relaxter je bent en hoe beter je balans is in je leven, hoe beter je met alles om kunt gaan.
Wees flexibel en verbonden.
Mirjam is eigenaar van een kleine boutique en springt in op deze tijd. ‘Ik post even een leuke artikel op Instagram vanuit de metro, ik mail een klant vanaf mijn Ipad uit de tuin en ik koop alles online in tegenwoordig. Kost het me tijd of geeft het me juist extra tijd? Moeilijk, ik kies bewust de momenten zodat ik later even niks hoef te doen. Het is echt niet zo dat ik altijd online ben.’ Flexibel wanneer je taken doet dus, en verbonden in letterlijke zin met je klanten. Maar ook weten wanneer je moet stoppen, je bent baas in eigen huis.
Maak taken af.
Niets zo frustrerend als je met iets bezig bent en je moet alweer weg. Maak taken af, thuis kunnen ze wel even wachten op de prak en als je klaar bent, dan doe je ook helemaal niets meer en ben je er 100% voor je gezin.
Time to go home!
Besteed uit.
In the New York Times stond dat mensen heel (lang) gelukkig worden als ze taken (zoals boodschappen, huishouden, strijk en andere zaken) uit kunnen besteden. Ook mensen die al heel rijk waren en alles hadden wat hun hartje begeerde, werden daar het happiest van. Juist deze zaken geven langer een gevoel van gelukzaligheid blijkt door het onderzoek én geeft meer voldoening dan materiële zaken. Wist je niet hè? Ik ook niet, dus voel je niet schuldig om hulp in te huren of te vragen.
Bereid voor.
Een goede tip van Kate Hudson was om op een zondag alvast vooruit te koken. Spaghettisaus, gemarineerde kipfilets, gehaktballetjes bereid je allemaal voor en gooi je hup, zo in de vriezer. Hoef je alleen nog maar ‘s morgens te kijken waar je trek in hebt en uit de vriezer te halen- sterk staaltje time management. En goede vriendin T haalt alle boodschappen op 1 dag zodat ze niet om de dag die appie heijn in hoeft te rennen. Scheelt ook dagelijks weer een hoop gestress en tijd. Dit geldt voor de was, het huishouden doen, je ouders bezoeken enzovoorts: plan het in, houdt je eraan en wees een goede manager van je tijd!
Email tijd.
Maak tijd voor je emails, plan het een of twee keer per dag, niet vaker. En maak ook je afspraken over de email, niets zo frustrerend dan drie keer heen en weer te bellen en telefoontjes missen.
Ad hoc klusjes.
Plan spontane, ad hoc klusjes ook in. Het is niet realistisch als je 40 uur werkt, alles vol te plannen. Ruim ook zeker 30% van je tijd in voor ad hoc klusjes, lopende zaken en brandjes blussen.
Houd één takenlijst bij.
Je hebt een to-do lijst, een takenlijst in Outlook, post-its op je monitor en ook nog taken in je agenda gepland. Hoe weet je dan wat nú echt belangrijk is? Maak een realistische zakenlijst en zorg ook dat al je taken daarop terecht komen. Doe de belangrijkste eerst en de rest later. Dan weet je altijd precies waar je aan toe bent. En redt je het niet? Volgende week weer een week!
Manage je flex time! Bron: Invanka trump en tijdmanagement