Koffietje doen?
Geplaatst op 25 augustus 2016
Steeds vaker krijg ik de informele uitnodiging om “even een koffietje te doen“. Naast de lunchdate, vergaderingen en meetings vind ik een kopje koffie in een leuk tentje altijd leuk, alleen met je er voor waken dat je niet de hele dag koffie leutend ideeën zit uit te wisselen en er vervolgens niets mee doet. Wel is de informele setting fijn als je met iemand afspreekt om te kijken of er een mogelijkheid ontstaat om samen te werken of iets te ontwikkelen. Beschouw het als een mini interview – en hoe bereid je je daar op voor en wat is je doel?
Hier 5 tips om een koffie afspraak succesvol te maken:
- Plan het goed in. Stel een restaurantje in de buurt voor, wees iets eerder zodat je een rustig tafeltje kunt bemachtigen zodat je een goed gesprek kunt hebben zonder gestoord te worden en respecteer de tijd die je contact er voor heeft uitgetrokken. 20-30 minuten is de max en betaal voor de koffie als jij iemand uitnodigt.
- Ook al is het een orienterend gesprek, doe even je huiswerk. Lees de website van desbetreffend persoon of bedrijf, bekijk het Linked In profiel plus recente bezigheden en voor de meest recente ontwikkelingen: check social media! Hier zie je of er een nieuwe collega is, wie er jarig was en of ze recentelijk iets te vieren hadden. Zo ben je goed geïnformeerd en hoef je geen tijd te spenderen aan vragen die je al had kunnen weten.
- Denk welk doel je wilt bereiken voordat je gaat. Zou je daar willen werken? Wil je je product verkopen? Wil je juist samenwerken? Wil je advies over een klant? Laat het weten en draai niet om de hete brij heen.
- Vraag om advies, niet perse om hulp. Als mensen je adviseren, raken mensen eerder betrokken en je ‘moet’ niets van ze. het is eerder vrijblijvend en tegelijkertijd raken ze betrokken als coach – dat vindt iedereen leuk. En voor jou slim want op die manier ‘investeren’ ze tijd in jouw bedrijf of plan en zijn ze ongemerkt je ambassadeur. Professionals zijn gevleid als ze om advies worden gevraagd! Dus: ‘toen jij je bedrijf opzette, waar heb jij toen goed opgelet toen je de marketing deed? Of: ‘als er bij jullie sollicitanten binnen komen, waar wordt dan op gelet als onderscheidend vermogen?’
- Stuur dezelfde dag nog een thank you email. Mensen vergeten dit vaak maar het is o zo belangrijk. Ten eerste natuurlijk een kwestie van beleefdheid maar ten tweede een kleine reminder om dingen aan te zwengelen. Als iemand al jouw informatie heeft (website, gegevens, korte uitleg of CV) dan is het ook zo makkelijk om je mailtje even te forwarden naar het juiste contactpersoon en hoppa – een koffie afspraak kan zo maar een nieuwe business opportunity worden!
Koffietje doen? Photo: iStock