Journaling – dagboek schrijven

Geplaatst op 16 januari 2019

Journaling – dagboek schrijven

Zo lang ik me kan heugen, schrijf ik met regelmaat in een dagboek mijn gedachten op papier. En sinds ik mijn iPhone heb, typ ik korte gedachten in mijn notities en meestal heb ik daarna een opgelucht gevoel. Typisch. Toen ik op Instagram Cindy Crawford zag met een dagboek in haar hand, krabde ik even achter mijn oren: wat moet zij nou met een dagboek? Het onderschrift vertelde me dat haar goede voornemen in 2019 was om iedere dag haar gedachten in haar dagboek te schrijven en opeens besefte ik dat Cindy C. ook maar gewoon een mens was! Niet veel later zag ik in een kort Youtube filmpje dat de vrouw van Will Smith, Jada Pincket ook iedere dag mediteert en haar chaotische gedachten opschrijft in haar dagboek, om zo naar haar eigen zeggen, niet door te draaien in deze chaotische wereld. Ik was dus niet de enige, schoot door mijn hoofd, hoe fijn is dat!

In een dagboek schrijven is een van de meest simpele, diepgaande tools die er zijn om je welzijn op ieder niveau te verbeteren. Zowel mentaal, emotioneel en spiritueel maar zelfs ook op fysiek niveau omdat je letterlijk je zorgen en stress van je afschrijft. Ik geloof dan ook heilig in deze schrijftherapie en beveel het iedereen aan die bij mij in de praktijk komt. Start een dagboek, het werkt zo helend! In dit artikel zet ik de voordelen op een rij en geef je tips en adviezen hoe je voor jezelf tijd en ruimte inplant om je gedachten op papier te zetten.

Maar eerst: wat is journaling (in het engels klinkt het zo leuk) of in je dagboek schrijven precies? Je schrijft je gevoelens en gedachten op met het oog op zelfreflectie, zelfanalyse en zelfontwikkeling. Het is echt een van de oudste vormen van zelfhulp, want door je gedachten toe te vertrouwen aan het papier (of online in je notities, wat jij het prettigste vindt) schrijf je als het ware alle negativiteit, problemen of vragen van je af. Niet voor niets wordt het door therapeuten, counselors en spirituele mentoren als een krachtige manier gezien om meer zelfbegrip en mededogen te ontwikkelen. Voor jezelf en de buitenwereld.

10 voordelen van journaling

Ik geef je hierbij de 10 voordelen:

  1. * Het versterkt je immuunsysteem en leidt tot een betere gezondheid volgens Psych Central.
  2. * Het verduidelijkt je gedachten en gevoelens. In deze chaotische wereld is het fijn om even de tijd te nemen en alles op een rijtje te zetten op papier en kom je snel in contact met je ziel.
  3. * Je leert jezelf kennen. Door regelmatig te schrijven, leer je jezelf steeds beter kennen waardoor je jezelf gelukkig en zelfverzekerd voelt. ook door situaties terug te lezen, herken je bepaalde situaties en hoe je daar het beste mee kunt omgaan.
  4. * Stress verminderen. Door te schrijven over je woede, andere emoties of frustraties, helpt het om deze intensieve gevoelens los te laten. Hierdoor voel je je rustig en beter in staat om in het heden te leven.
  5. * Problemen oplossen. Meestal lossen we problemen op vanuit een analytisch perspectief vanuit het linkse hersengedeelte. Maar soms kan het antwoord alleen worden gevonden door de creativiteit en intuïtie van rechtsboven te gebruiken. Het schrijven ontgrendelt deze andere mogelijkheden en biedt de mogelijkheid tot onverwachte oplossingen voor ogenschijnlijk onoplosbare problemen.
  6. * Het helpt je om beter met depressie of depressieve gevoelens om te gaan. Je benoemt je gevoel, je besteed er aandacht aan, je keert het om, bekijkt andere mogelijkheden en accepteert het waardoor je het makkelijker los kunt laten.
  7. * Verbetert communicatie. Door veel te schrijven, leer je je gevoelens goed onder woorden te brengen en beter met anderen te communiceren.
  8. * Vergroot de creativiteit. Doordat je alles van je afschrijft, ontstaat er ruimte voor spontane ideeën en andere creativiteit: heerlijk!
  9. * Verbetert je werkefficiëntie. ga maar na: als jij al je zorgen en piekerdingen van je af hebt geschreven, ben je zo vrij als een vogeltje om de dingen aan te pakken die gedaan moeten worden. Probeer het maar, je gaat fluitend door het leven!
  10. * Helpt je IQ te verbeteren volgens een recente studie van Harvard. Je herinnert je dingen beter, je maakt ruimte en bevordert zowel de linker- als de rechterhersenhelft te gebruiken. 22,8 % van dit onderzoek had een betere performance nadat ze 10 dagen lang dagelijks aan het einde van de dag aan journaling hadden gedaan over hun belevenissen op de werkvloer.Hoe begin je? Door te schrijven ontdek je dat je dagboek een niet veroordelende vriend is en een heilzame werking heeft. Je journaling is het meest effectief als je het dagelijks ongeveer 20 minuten doet. Plan voor jezelf een tijdstip in (ik doe het als ik uit mijn bed kom, tijdens of net na mijn ontbijt met een kop koffie, anderen doen het voordat ze naar bed gaan, probeer maar uit wat voor jou werkt) Wees niet te kritisch op jezelf en ga gewoon schrijven, maak je niet druk over spelling en interpunctie. Schrijf snel, omdat dit je hersenen bevrijdt en schrijf alles op wat door je hoofd spookt. Als het helpt, kies dan een thema voor de dag, week of maand (bijvoorbeeld gemoedsrust, verwarring, verandering of woede). En de belangrijkste regel is dat er geen regels zijn, het is de goedkoopste therapie die er is. Berg wel je dagboek of journal goed op, voor een ander kan het confronterend zijn jouw hersenspinsels te lezen en voor jezelf is het moeilijk uit te leggen wat je toen dacht en voelde. 

    Bij Writing Girl zijn wij natuurlijk enorme journaling fans en hebben wel wat leuke dagboekjes voor je. Belangrijk is dat je dagboek, notitieboek of schriftje van zuurvrij, glad papier is en dat het je uitnodigt om in te schrijven. En voor de rest? You go girl!

Dagboek met slotje en vlinders – Elise Hurst.

FILOFAX NOTEBOOK CLASSIC RULED FUCHSIA A4

Webbie Notebook

Hugs and Kisses Notitieboekje

 

En wil je echt the real thing? in Pluk je Geluk schrijf je het recept voor jouw eigen heerlijke en gelukkige leven. Dit boek is een uitgebreid dagboek waarin je al je gedachten opschrijft, onderzoekt en uitlegt aan de hand van thema’s. Kijk hier of vraag een klein voorproefje aan, een “plukje geluk” waarin je drie dagen kunt proberen of het voor jou werkt!

Pluk je Geluk

Journalling – dagboek schrijven Bron: Harvard, the lonelywolf,Psychnet

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht