Gezonde tussendoortjes voor op je werk!

Geplaatst op 27 augustus 2016

Ben je alweer aan het werk of gaat het binnenkort weer beginnen? Als je vanaf huis werkt is het niet zo moeilijk om af en toe de koelkast in te duiken maar als je op kantoor of in een winkel werkt, is het vervelend om steeds naar de bekende ontbijtkoek, mueslireep, worteltjes of dodelijk saaie banaan te grijpen. En we willen ons ook niet volproppen met Tony’s toch? Gezond ontbijten, lunchen en avondeten weten we nou wel maar wat doe je als je de 16.00 uur dip hebt?

Dit stond al een tijdje op mijn lijstje en ik ben even de kookboeken ingedoken – acht gemakkelijke en gezonde snacks voor op je werk. Makkelijk mee te nemen, heel makkelijk en snel te maken, vullend en lekker.

  1. Appeltaartvulling
    Wat? Ja echt! Ideaal voor als je de twee stuks fruit niet haalt, maar geen zin hebt in een gewone appel.
    Kant en klaar: Snijd voordat je de deur uitgaat een appel in plakjes, doe er een drupje citroensap bij (dan wordt je appeltje minder snel bruin als -ie in je tas zit) en hussel door met een klein handje rozijnen en een flinke theelepel kaneel. Een lekkere snack tussendoor op werk of op school!
    Thuis: Meer tijd? Deze appelmix is nog lekkerder als je ‘m even kort bakt. Verwarm wat olie in een koekenpan, bak de appelpartjes lichtbruin, haal van het vuur en voeg de rozijnen en de kaneel toe. Mmmm! (chickslovefood.nl)
  2. Boerenkoolchips
     Kale-chips-Rens-Kroes
    Bereidingstijd 10 min Kooktijd ca 15 min
    Ingrediënten:
    300 g boerenkoolbladeren
    1 el olijfolie
    1 tl sojasaus
    1 tl sesamzaad (met dank aan Rens Kroes)
    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 180 °C. Verwijder de harde nerf uit de boerenkoolbladeren. Was de bladeren schoon en dep ze droog met keukenpapier of een schone theedoek. Scheur de bladeren in grote stukken en doe ze in een kom. Doe daarna de olie, sojasaus en wat sesamzaad erbij. De bladeren moeten een beetje glinsteren, maar gebruik niet te veel olie. Proef of ze op smaak zijn en voeg eventueel wat meer sojasaus toe als je dat lekker vindt. Hussel alles door elkaar en leg de bladeren op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de boerenkoolchips tussen de 6 en 12 minuten, afhankelijk van de oven. Houd ze goed in de gaten, want ze kunnen redelijk snel zwart blakeren. Haal de chips uit de oven als ze lekker crispy zijn. Enjoy!
  3. Yoghurt dips!  Heel makkelijk om te maken en heerlijk om te eten: fruit in de yoghurt dippen invriezen en voilà, je neemt je zakje “snoep” mee naar kantoor. dc179e2f590d2c598bfc5825e171f221  Doe ze in leuke ijsblokvormpjes of spreid de vruchtjes gerold in yoghurtdip uit op bakplaatpapier op een bord en zet het zo in de vriezer.
  4. Gedroogde vruchten
    Voor een echte energieboost!
    Kant en klaar: Er zitten veel suikers in, maar soms heb je daar even echt behoefte aan. Voor als je totaal inkakt om 16.00 uur bijvoorbeeld. En we hebben het hier natuurlijk wel over fruitsuikers! Denk aan gedroogde vijgen, dadels en abrikoosjes. Maar ook bijvoorbeeld cranberry’s en mango! Allemaal gewoon te koop bij de supermarkt. En natuurlijk horen hier ook de rozijntjes en krenten bij. Een fijne variatie op het gewone fruit. (welovefood)
  5. Edamame sojaboontjes Heerlijk snackje! Favoriet als ik naar de bios ga en niet aan popcorn wil beginnen. Je hebt toch iets zoutigs en wat te snacken.Verkrijgbaar bij de toko. (ilovehealth)
  6. Rauwe groenten met gezonde dip
    Kant en klaar: Stop een zakje in je tas met stukjes rauwe bleekselderij, komkommer, wortel, paprika en/of radijs. En neem een goed afsluitbaar bakje mee met een lekkere dip. Bijvoorbeeld humus of yoghurtdip(maar die moet je wel koel kunnen bewaren, er zit zuivel in). In je pauze trek je je tas open, dippen maar! Heerlijk crunchy groenten (kan het nog gezonder?) met een magere, romige dip.
  7. Noten – voedzaam en supergezond!
    Kant en klaar: Stop een zakje ongebrande, ongezouten noten in je tas. Eventueel gemixt met wat rozijnen. Verkrijgbaar bij iedere natuurwinkel, in de grotere gewone supermarkt, maar ook gewoon bij de Lidl! Omdat je ongebrande noten kiest, krijg je geen extra onnodige vetten binnen. En ook vermijd je een overschot aan zout door voor ongezouten noten te kiezen. Noten vullen goed en zitten bomvol eiwitten en goede vetten.
    Thuis: Wat meer tijd? Verwarm een theelepel olijfolie in een koekenpan, doe er een handjevol gemengde, ongezouten noten bij en bak een paar minuutjes totdat ze bruin kleuren. Doe er nu een flinke eetlepel honing bij en haal meteen van het vuur. Gecarameliseerde, sticky noten smaken als een echte traktatie! Zo ontzettend lekker, maar toch gezond! Liever trek in iets spicy? Doe zoals mijn vriendin Marjolein lekker flink wat chili peper over de gebrande nootjes – heerlijk!
  8. We gingen voor makkelijk, snel en handig: de eeuwenoude rijstwafel. Met gezond beleg zoals een gekookt eitje, hummus, pindakaas, avocado of hüttenkäse geeft het goede vulling en een instant boost. Zo houd je het wel vol totdat je gaat eten.

Bon appetit! Gezondetussendoortjes   Kale-chips-Rens-Kroes

En de Elle McPherson tip? Maak om een uur of 4 een lekkere shake met banaan, blauwe bessen en een kiwi. Aanlengen met water en gaat weer als een speer!

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht