Etiquette op kanteur!
Geplaatst op 11 januari 2016
Hoe heurt het? Etiquette op kanteur!
We weten ongeveer wel hoe het heurt op het werk, toch is het handig om wat extra tips te krijgen op het gebied van etiquette in deze moderne tijd. Liv Tyler heeft samen met haar grootmoeder (stijlgoeroe Dorethea Johnson) een stijlgids geschreven met tips, do’s and don’ts die wij vertalen naar de moderne Writing Girl.
- Zet die telefoon op stil!
Voordat je een vergadering, meeting of lunch binnenwandelt, zet je je telefoon op stil. Handel eerst privégesprekken/mails/appjes af en loop dan met een smile naar binnen. Niets zo onprofessioneel als je steeds op je telefoon kijkt. Tip: zet op je whatsapp status: in a meeting – available om xx hr.
- Wees beleefd
Inkoppertje. Wees beleefd. Als in: begroet je colleg’as elke dag vriendelijk, oprecht interesse tonen, complimenten geven in plaats van kortzichtig roddelen en eerlijk zijn als je niet op iemand zijn/haar naam komt. We zijn menselijk, nietwaar, anderen begrijpen dat. Haal koffie voor anderen als je zelf ook koffie haalt, leeg die prullenbakken een keer (ook als het niet in je werkzaamheden staat) en houd de deur voor anderen open of laat ze voorgaan. Wees beleefd, zonder te slijmen, simple as that.
- Mail nooit als je boos bent. Ga nooit in the heat of the moment woedend zitten tikken. Ok, ok – het mag wel maar verstuur het niet. Nooit never. Spreek met jezelf af dat je een mail uit emotie een nacht laat liggen en verstuur het dan pas de volgende dag. Betrek je collega ook niet in een ordinair en vileine woordenwisseling door hem/haar te CC-en en wees niet kinderachtig maar juist classy door er boven te staan. Even de bui laten passeren en dan onder vier ogen het debacle rustig bespreken. Dát is nog een professioneel.
- Dress to impress. Kleed je naar je functie. De dames uit de hitserie Suits zien er altijd fabulous uit – maar niet handig als je in het administratiekantoor in het magazijn werkt. Ultrakorte rokjes zijn misschien hip op een reclamebureau, bij een bank moet je zo niet aankomen. In het algemeen geldt: draag geen loeistrakke kleding en geen doorschijnende tops (ordi als je bh ergens doorheen schijnt) maar ook geen oversized kleding om het vuilniszak tenue te voorkomen. Linnen kreukt snel, korte broeken – niet doen. In polyester en acryl transpireer je snel, dus het liefst natuurlijke materialen. Kijk voor inspiratie eens op Pinterest bij: Bloglovin’ Women’s fashion of volg je favoriete blogger.
- Tot slot: zorg altijd voor nette schoenen (gepoetst) en mooie tas en voeg voor wat kleur een leuke sjaal toe – de professionele look is het beste!
- Social mediator
Liv en haar oma besteden in de gids veel aandacht aan etiquette. Belangrijk is dat je voorzichtig op het web moet zijn. Houd het ten alle tijden netjes en gebruik nooit de schreeuwerige CAPS LOCK. Ook niet professioneel: eindeloos status updates delen, niet iedereen hoeft te weten waar je allemaal heen gaat en wat je op een dag doet: één post per dag is genoeg of maak zoals Talkies Magazine bijvoorbeeld een leuke Diary die laat zien wat er allemaal voor leuks gebeurd achter de schermen.
- Eet!
Gênant: een collega die niet eet maar wel altijd hoofdpijn heeft, koud en beroerd is. Wees een gezonde meid en eet – neem vers bereide salades mee of lekkere tussendoortjes. Vooral bij netwerkborrels niet pimpelen, maar keurig bij een of twee wijtnjes houden, afgewisseld met water en lekker eten. Zo heb je geen kans op dubbele tong praat, emotionele uitbarstingen of lodderige rode oogjes op de foto. Ben je de organisator van een borrel, overweeg een smartphone verbod (erg populair in Amerika). Daar voorkom je beschamende foto’s mee en collega’s kunnen ongestoord een gesprek voeren.
- Business body language
Een don’t volgens Liv: met je handen in V-vorm gevouwen tegenover iemand staan, dan sluit je je af en kom je onzeker over. En goed oogcontact. ‘Het geheime wapen van filmsterren en politici. Toen ik jong was kwam ik mijn super held Johnny Depp tegen en ik vergeet hem nooit meer, hij keek me supergefocust aan.’ Prbeer dat maar met nieuwe klanten: al is het maar 1 minuut, neem de tijd om er echt te zijn, te luisteren en je dus te interesseren.
- Mood board
Je werk is je werk, het is niet je (t)huis. Ook al zit je er dagelijks meer dan thuis maak het in die tien uur niet te gezellig of neem je chagerijn niet mee naar kantoor. ‘Voorkom da the te betrokken raakt bij het leven van je collega’s, zowel professioneel als privé. Blijf je bewust dat er een bepaalde mate van competitie is onder collega’s,’ aldus Liv. Nu vinden wij natuurlijk wel dat er een tijd is voor alles, je mag het gezellig maken, je kunt echt wel eens zeggen dat je je dag niet hebt, maar probeer prive en werk van elkaar te scheiden. Maak een mood board van hoe jij over wilt komen, wat je uit wilt stralen en wie je wilt zijn, zonder dat je jezelf vergeet of verloochent. Want zo’n 40 uur per week een ander spelen houd je niet vol.
Zo vind je je weg op netwerkborrels, etentjes en bij sollicitatiegesprekken
Etiquette-boeken zijn uit, maar tegelijkertijd is iedereen op zoek naar nieuwe manieren. Wat doe je met je smartphone tijdens een etentje? De oude manieren kunnen bovendien nuttig zijn; waar lag ook alweer dat visbestek? Als je verder wilt komen in je werk, op netwerkborrels en tijdens sollicitaties, heb je die regels nodig. Als je weet hoe het hoort, voel je je zekerder. Stijlgoeroe Dorothea Johnson deelt haar manieren en haar kleindochter Liv Tyler geeft ze een modern tintje.
“If one is courteous and kind, I think they can get away with a lot of things,” Ms. Johnson said. “It’s not about putting on airs or being stiff, it’s about holding your own. That’s what sets you off from the pack.”
Onze suggesties voor een heerlijk kantoorbestaan:
Mooie tas, leuke sjaal – klaar!
Voor de lekkerste tussendoortjes en gezonde lunch: foodbag – nu € 9,95
maak je office styling leuk – usb key to succes – @ 14,95
Deel dit artikel: