Effectief to do lijstjes maken.

Geplaatst op 01 oktober 2021

Gelukkig: 63% van de beroepsbevolking doet het al: takenlijstjes maken. Behoor jij tot die groep? Mooi, ga zo door! To-do-lijsten besparen je tijd en vooral veel stress. Maar waar voldoet een goede to-do-lijst aan? Wij¬†maken een to do lijstje ūüėȬ†

blog-image_feature-teamwork-workplace-peace-910x600

Als ik geen to do lijstjes maak, verlies ik het overzicht of vergeet ik iets Рen net zoals met het vroegere spiekbriefje (Nee? Jij niet?) Рals je het eenmaal opgeschreven hebt, vergeet je het niet meer. Het plannen geeft veel rust en er is vooral niets lekkerder dan aan het einde van je dag de taken af te vinken.
10 tips voor een effectieve to-do-lijst
  1. Plan vooruit. Maak een to do list van wat je deze week moet doen en maak er een voor de long term, anders verlies je het overzicht.
  2. Stel prioriteiten. Wat moet als eerste gebeuren? Zet die boven aan (en doe ze meteen, ben je er van af)
  3. Wees realistisch. Zet niet meer taken op je lijst dan haalbaar is, anders raak je ontmoedigd.
  4. Hak je taken in stukken. Een to do als de verjaardag van oma organiseren is veel omvattend. Deel deze op in ‘uitnodigingen versturen’, ‘lokatie bepalen’ tot en met ‘catering bespreken’.
  5. Maak taken actie gericht. Formuleer een taak als een actie. Dus opdrachtgever X bellen, nieuwsbrief maken, tas bestellen, paperclips bestellen.
  6. Bundel taken die vergelijkbaar zijn. Moet je een paar mensen bellen of mailen? Plan ze achter elkaar, dat werkt zo veel lekkerder. Ruim er tijd voor in en gaan met die banaan.
  7. Maak een tijdsplanning. Schat in hoe veel tijd je kwijt bent per taak en houd je daar ook aan. De bedoeling is dat je snel klaar bent en dat je tijd over houdt voor iets leuks!
  8. Beperk je tot 10 taken per keer, anders wordt het te onrustig.
  9. Markeer ze met een kleurtje of verzin een prioriteitskenmerk.
  10. Eindig met een lijstje voor morgen. Dat schept orde in je hoofd en dat scheelt je ‘s avonds een hoop denkwerk of stress. Zo blijf je niet in de loop hangen en kun je echt even vrij maken van je werk – ook belangrijk toch?
  • Oh ja – kom je maar niet toe aan die ene taak? Kijk of je de taak verder kunt opsplitsen in kleinere deeltaken waardoor je er makkelijker aan begint en schuif de rest naar morgen.
  • To do list notitieblok

Omdenken: de Not-to-do-list –¬†yessss!

De creatieve variant van het to-do lijstje – jawel, de¬†not-to-do-list. Hier zet je alles op waar je niks meer mee te maken wilt hebben. Dit is een lijstje met dingen die je NIET meer gaat doen. Mensen die je niet meer wilt zien. Gewoontes waar je vanaf wilt. Even een lekkere tegenpool, van dat wat we allemaal al MOETEN. Wellicht wordt dit wel een klaaglijstje, een geheim lijstje of een zwarte lijst! Wat er met stip bij mij op nummer 1 staat? MOETEN. Die mag op mijn not-to-do-list, hup er af, dat zijn enorme energie vreters. En dat is ook de bedoeling van deze blog –¬†¬†zodat jij relaxed en met plezier in het leven staat.¬†

 

Kijk hier naar leuke notitieboekjes met to do lists:

To do list notitieblok (writinggirl.nl)

Rhodia – Le Shopping Slim Fit (writinggirl.nl)

Dear Pet Sitter Notepad! (writinggirl.nl)

Weekplanner Papermint – Writing Girl

You go Writing Girl!

Effectief to do lijstjes maken. Heb jij tips? Laat het ons weten!

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht