Dress for Success!
Geplaatst op 26 juni 2019
Iedere vrouw droomt van een goed jurkje, dat je het sterke gevoel geeft dat je er vrouwelijk en zelfverzekerd uitziet. Dat jurkje dat je van een zakelijke bespreking naar een receptie of etentje kunt dragen, naar een lunch met vrienden of zelfs in je vrije tijd. Simone van Trojen heeft het ultieme jurkje ontwikkeld dat voldoet aan de eisen van de moderne vrouw. Exclusief via het internet te bestellen, valt de ultieme tijdloze jurkje in prachtige kleuren en materialen in een schitterende cadeaubox met zacht knisperend vloeipapier in je brievenbus. Simone was een pionier op gebied van webshops en biedt de werkende vrouw de ultieme oplossing. Wij van Witing Girl zijn al jaren fan en interviewden de eigenaresse Simone van Trojen over de belangrijke levenslessen en succes.
La Dress is never out of style yet always styled to fashion!
Hoe kwam je op het idee La Dress te beginnen?
‘Mijn achtergrond ligt niet in de mode, ik heb rechten en economie gestudeerd in Amsterdam en bij verschillende bedrijven gewerkt waar ik ontzettend veel geleerd heb. Toen ik eenmaal getrouwd was en twee kleine kindjes had gekregen, wilde ik iets gaan doen wat ik echt leuk vond en dat goed te combineren is met mijn gezin. Ik speelde al langer met dit idee maar tijdens een vakantie in Griekenland heb ik samen met mijn man besloten er voor te gaan. Het basisidee is om een tijdloos jurkje te creëren dat voor alle gelegenheden geschikt is. Dus als je bijvoorbeeld na je werk nog naar een receptie of een etentje moet, kun je met behulp van leuke accessoires er goed verzorgd uitzien. Ik gebruik goede materialen, een model dat afkleedt met een mooi zandloper model waardoor het heel tijdloos en elegant is, waardoor een vrouw zich zelfverzekerd en sterk voelt.’
Hoe heb je het in het begin aangepakt om dit label op te zetten?
‘Ik heb mijn aandelen van mijn vorige bedrijf Ciderhouse overgedragen en dat was een enorme stap. Toen ben ik gewoon begonnen met het uitwerken van het concept: ik ging naar stoffen beurzen, ik zocht een patronenmaakster, een atelier om het te maken en ben een aantal maanden bezig geweest om mensen om me heen te verzamelen die geloofden in mijn concept. In het begin hebben we enorm gezocht om het ideale basisjurkje te creëren en het productieproces te organiseren. Daarnaast heb ik heel veel tijd en aandacht aan de website gegeven om de juiste uitstraling te verkrijgen. De kracht is dat wij ons met heel veel liefde voor La Dress inzetten en dat voelt de consument.’
Welke vrouw had je in gedachten voor La Dress?
‘De vrouw die ik voor ogen heb dat is een hele onafhankelijke vrouw, vrij van geest. Ze is ambitieus in haar leven, op wat voor gebied dan ook. Mijn muze was Limone, gebaseerd op een karakter uit het boek Captain Corelli’s Mandoline en zij is een hele onbevangen vrouw die aan de wereld toont dat je niet bevooroordeeld hoeft te zijn. En dat is de boodschap die ik met La Dress wil uitstralen: volg je dromen, wees niet bang, durf te leven! La Dress is veel meer dan alleen het neerzetten van een modemerk want ik hoop vrouwen ook te inspireren en zich goed te laten voelen!’
Wat vindt je de belangrijkste boodschap die je vrouwen mee kunt geven?
‘Ik vind het heel belangrijk dat een vrouw zich zelfverzekerd voelt in mijn ontwerpen. Elke vrouw moet er flatteus uit zien in een La Dress jurk, ongeacht de leeftijd of maat. Ik ben begonnen met een doorknoopjurk in verschillende materialen en patronen en ik heb nu een paar maanden geleden de wikkeljurk geïntroduceerd, ook voor alle leeftijden en maten. Ik ga altijd op zoek naar de mooiste materialen en het belangrijkste is dat het tijdloos is, dat je over tien jaar nog met veel plezier een La Dress jurkje draagt!’
Wat zijn de achterliggende gedachten achter de exclusieve internetverkoop?
‘Ik heb LaDress opgezet zonder businessplan, puur uit mijn gevoel. Ik had natuurlijk wel kritische mensen om me heen,maar ik heb mijn intuïtie gevolgd. Ten eerste vond ik internet het geschikte kanaal om het te gaan proberen, ook vanuit het oogpunt dat het gemakkelijk vanuit huis te doen is.
Ten tweede denk ik dat internet in opkomst is en de vrouw van vandaag voor het gemak van internetshoppen kiest! Bij La Dress kan je op ieder tijdstip van de dag op je gemak winkelen; als je voor een uur bestelt en het is op voorraad, dan heb je het de volgende dag in huis. Wij bieden heel veel service en besteden heel veel aandacht aan het afleveren van het jurkje, het is echt een cadeautje dat je thuis ontvangt!’
Wat is de kracht van La Dress?
‘De kracht zit in de kwaliteit van het product, het wordt in België en Nederland gemaakt en ik bezuinig niet op de prijs. Het voordeel van internet is dat ik een goede prijs/kwaliteit verhouding kan aanbieden. Bovendien wordt het met liefde en enthousiasme gemaakt, La Dress is a way of life!’
Wat betekent het succes voor jou persoonlijk?
‘Ik kan niet vertellen hoe dankbaar ik ben hoe goed het is aangeslagen. Nog iedere dag dank ik voor het feit dat ik iets kan doen en, zoals het er nu naar uit ziet, kan blijven doen wat ik het aller- aller leukst vindt. Het heeft helemaal niets met financiële zaken te maken maar dat ik mijn hart kan volgen en mijn passie kan uitoefenen, dat is voor mij echte rijkdom! En vergeet niet, wij doen het samen, mijn man Bart stimuleert, inspireert, motiveert en helpt me enorm, hij is mijn drijvende kracht achter mijn succes. Mijn ouders en Bart geloofden vanaf het eerste moment in mijn idee, zonder hen zou ik niet weten hoe ik het moest doen.’
Wie is je grote voorbeeld in de mode?
‘Mijn grote voorbeeld is Diana von Furstenberg, alhoewel ik haar natuurlijk niet persoonlijk ken. Ik probeer haar concept ook niet te kopiëren maar ik bewonder wel haar visie en doorzettingsvermogen want bij haar is in het begin een keer misgegaan en ze is er toch weer bovenop gekomen. En de meisjes van Juicy Couture; twee meisjes in Los Angeles hebben het absolute joggingpak ontwikkeld en dat is een doorslaand succes!’
Hoe laat jij je inspireren?
‘Ik haal mijn inspiratie uit mijn gezin en vrienden maar ook door sterke, beroemde vrouwen. Al mijn jurkjes hebben een naam geïnspireerd op die sterke vrouwen. Dus bijvoorbeeld Oprah, Maya Angelou, Alice Walker, Sophia Loren, Michelle Pfeiffer; dat zijn allemaal vrouwen die het lef hebben om het leven te leiden dat zij willen. Dat is af en toe moeilijk omdat omstandigheden en gewenning een rol gaan spelen maar mijn boodschap is: durf te leven en volg je hart! Vaak is er veel meer mogelijk dan jezelf denkt.’
Wat is voor jou de ultieme vrijheid?
‘Dat je je leven invulling kunt geven zoals jezelf wilt. Voor mij is persoonlijk ook vrijheid dat ik alles nu zelf kan bepalen wat ik doe en hoe ik het doe. Ik merk dat het me zoveel meer creativiteit en kracht geeft nu ik geen verantwoording hoef af te leggen aan iemand, alleen aan mezelf. Ik hoop dat als een vrouw een La Dress jurkje aantrekt, ze zich zelfverzekerd voelt en denkt: ik ga de wereld veroveren!’
Hoe combineer je gezin met je werk en sociaal leven?
‘La Dress is een onderdeel van ons gezin. Ik combineer het door alles volledig in elkaar door te laten lopen, dat vind ik heel prettig. Ik werk vanuit huis en mijn werk is verweven met mijn sociale leven, dat stopt eigenlijk nooit. Mijn man Bart heeft ook zijn eigen bedrijf met zijn vader en zijn broer en is daar ook heel druk mee, dus hij begrijpt het. Ik besef wat een bevoorrecht mens ik ben dat mijn familie en vrienden zo alles met me delen.’
Wat zijn je toekomst plannen?
‘Ik ben pas een jaar bezig en hoop continuïteit in Nederland en België te creëren, in Engeland willen we verder uitbreiden en dan is Frankrijk aan de beurt. In februari nodig ik de Engelse pers hier thuis uit voor een presentatie en in de loop van het eerste kwartaal 2008 wil ik de stap naar Frankrijk maken. Ik wil verbreding en verdieping van het product, dus er komen weer nieuwe materialen en nieuwe varianten op het thema en een uitbreiding van de accessoires.’
Bron: interview voor Talkies Magazine.
Tekst: Esther Kreukniet – beeld: Bastiaan Musscher
Deel dit artikel: