Zo schrijf je goede SEO teksten – tips!

Geplaatst op 14 november 2017

Je leest zo veel over SEO teksten maar wat betekent het eigenlijk? En belangrijker nog: hoe schrijf je een goede SEO tekst zodat je website goed gevonden wordt? Erg belangrijk voor bedrijven en dienstverleners. Want ga maar na: je CV ketel is stuk of je hebt plotseling pijn in je schouder, hoe vind je dan de beste en dichtstbijzijnde installateur of fysiotherapeut? Je gaat eerst Googlen en de website die er professioneel uitziet, betrouwbaar lijkt en ook jouw klachten of problemen behandelt, selecteer je meestal. Zeker als je ook nog in een oogopslag ziet dat er met enthousiasme over hun vak of expertise geschreven wordt en er relevante informatie opstaat zoals tarieven, vergoeding of voorwaarden. Ik leer je in dit artikel hoe je je artikelen optimaliseert, oftewel: Zo schrijf je goede SEO teksten – tips!

Het is dus belangrijk dat de website professioneel oogt, regelmatig met nieuws ververst wordt en up to date is. De juiste tags, titel, metadescription, permalink, foto’s met omschrijving, unieke content, uit het hart geschreven passend bij het bedrijf, relevante zoekwoorden en inspiratie. Zoekwoorden in de eerste alinea, laatste alinea en titel en relevante zoektermen in het middenstuk. Als er dan ook nog een wervend social media plan aangekoppeld is en links naar andere websites, heb je een grote kans dat je website goed gevonden wordt. Maar belangrijker vind ik nog dat je betrouwbaarheid uitstraalt en je kennis deelt waardoor jouw (potentiele) klanten zich prettig voelen.

 

Met de doelgroep in het hoofd, is het belangrijk je teksten te met SEO voorwaarden schrijven die waardevolle content voor bezoekers bevatten, geoptimaliseerd voor belangrijke zoektermen en relevant rondom een gezocht onderwerp. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), maar de bezoeker dient altijd op de eerste plaats te komen. Pas wanneer een stuk content interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen te werken aan de vindbaarheid op die specifieke termen.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn:

  • Waardevolle content voor bezoekers
  • Content geoptimaliseerd voor belangrijke zoektermen
  • Relevante informatie rondom gezocht onderwerp

 

Google is er heel duidelijk over: maak je website voor je bezoekers, niet voor de zoekwoorden. Originele teksten dus, met gebruik van de zoekwoorden die het meeste voorkomen. In Google Trends kun je deze zoekwoorden en relevante termen uitzoeken zodat je ze in je tekst kunt gebruiken. Een goede tip voordat je teksten gaat schrijven, het eerst eens aan iemand vertelt waarom je dat product of dienst aanraadt, welke oplossingen of voordelen het biedt, waarmee je aangeeft waarom het product of dienst van toegevoegde waarde is.

SEO teksten dragen bij aan je organische vindbaarheid op bepaalde zoektermen die belangrijk voor je zijn, mits je die op een natuurlijke manier terug laat komen in zoveel mogelijk content. Een homepage of categoriepagina optimaliseren is niet voldoende. Pas wanneer termen veelvuldig op de website terugkomen (blogs) en op een natuurlijke wijze zijn geïntegreerd zal Google je accepteren als specialist op dat gebied en je waarderen met een goede positie binnen de zoekresultaten.

Hierbij geef ik je wat tips:

 

Je behaalt de hoogste positie in Google als je dus onderscheidend schrijft. Je kunt hierbij denken aan een bepaalde specialisatie, een apart probleem of degene die iets opgelost heeft met een unieke methode. Zoom dus in, in plaats van globaal te schrijven. Je wilt het liefste marktleider worden, dus laat je specialisatie zien.

 

Niet zo zeer door het noemen van een zoekwoord een aantal keer. 

Het gebruiken van (gerelateerde) zoekwoorden, op de juiste plekken, bepaalt alleen in welke mate jouw tekst relevant is aan een zoekopdracht. Het bepaalt op welke woorden je gaat ranken, niet zo zeer hoe hoog. Daarvoor heb je erkenning nodig. Erkenning komt in de vorm van links, mentions, reacties en shares.

Hoe zoekt een zoeker?

  • De zoeker heeft een behoefte. Die behoefte vertaalt hij vliegensvlug in trefwoorden (zoekwoorden).
  • De zoeker bepaalt vervolgens aan de hand van de titels en in mindere mate aan de URL’s en de meta-descriptions welke website in de zoekresultaten zijn behoefte het best of snelst kan vervullen.
  • Hij klikt, zo snel mogelijk, op het eerste zoekresultaat dat volgens hem redelijk tot erg relevant is aan zijn behoefte.
  • De zoeker kijkt daarna naar de titel (de eerste kop), leest de inleiding, eventueel de tweede kop en bekijkt de afbeeldingen boven de fold (de fold is hetgeen wat zichtbaar is zonder te scrollen).
  • Als de tekst of de website niet aansluit op zijn behoefte of niet betrouwbaar overkomt, gaat hij terug naar de zoekresultaten. Sluit het matig, redelijk of goed aan op zijn behoefte dan gaat hij verder.
  • De meeste mensen zijn scanners. Ze scannen voornamelijk de koppen, de woorden die dik gedrukt zijn en opsommingen. Ziet hij iets dat hij interessant vindt? Dan stopt hij en gaat hij de tekst lezen.

 

Alle onderdelen die de zoeker bewust en onbewust gebruikt om de pagina te beoordelen op relevantie hebben invloed op de vindbaarheid. Die onderdelen moeten zo goed mogelijk worden afgestemd op de behoefte van de zoeker.

 

  • De aansluiting op zijn zoekopdracht
  • De titel
  • De URL
  • De meta-description
  • De eerste kop
  • De overige koppen
  • Afbeeldingen
  • Links

 

In je tekst moeten al deze aansluitingen op de tekst geïntregreerd zijn. Een tijdrovend werkje, maar je wilt het optimale uit je website halen. Vervolgens kun je het netjes delen op social media, intern aan je medewerkers vertellen, extern communiceren door middel van een nieuwsbrief aan je klanten en misschien wel mee adverteren. Alles kan. En heb je mijn hulp nodig of zou je het goed willen leren? Mail me dan, dan kijken we hoe we jouw website en artikelen kunnen optimaliseren.

 

Ik wens je een mooie business,

 

Hartelijke groet, Esther Kreukniet

 

Lees voor schrijftips meer op www.estherkreukniet.nl of kijk op haar tekstbureau www.writinggirl.nl/tekstbureau

Bron: Zo schrijf je goede SEO teksten – tips! Google Trends

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht