Vijf schrijf Tips voor website teksten

Geplaatst op 06 maart 2017

Vijf schrijftips voor ondernemers die hun eigen website teksten willen schrijven. 

Ik ken ze wel. De ondernemers, ZZP’ers of coaches die precies weten wat er op hun website moet komen te staan en wat hun boodschap is. Maar het toch niet doen. Geen (priori)tijd hebben. Uren staren naar dat lege scherm of juist A4tjes volpennen met ideeën. Herkenbaar? Of ken jij zo iemand? Ik maak niet anders mee.

20151210 Writinggirl model-56

Hierbij geef ik je vijf tips waardoor je nu wél teksten en blogs op je website publiceert – en nog beter – opeens veel bezoekers op je website krijgt. 

1. de Boodschap
De grote angst om te beginnen met schrijven is voor veel mensen het lege vel papier dat hen aanstaart. Wat moet ik in hemelsnaam gaan schrijven? Als ervaren tekstschrijver heb ik met niets anders te maken. Het is een kwestie van focus. Je onderwerp kiezen. En het daarbij houden. Dus niet én over je geweldige service hebben én over je fantastische aanbieding én over je nieuwe opleiding die je ook volgt. Nee. Niet doen. Mensen willen één ding tegelijk horen. Eén boodschap dus.

2. Research 

Schrijven begint met research. Je boodschap heb je nu, het onderwerp staat. Nu ga je de beste worden op dat onderwerp. research, research, research. En nog eens research want het wereldwijde web staat vol met oppervlakkigheden. Dus wees de beste in jouw vak. Pleeg je onderhoud voor vastgoed en VvE’s? Laat zien waarom jij een betrouwbare partner bent op technisch of financieel gebied. Ben je chiropractor? Kies je onderwerp en schrijf over de stoornissen in de functie van de wervelkolom en wat het met je zenuwstelsel doet. Waarom? omdat mensen hier over googelen als ze klachten hebben. Ga voordat je begint met schrijven op zoek naar informatie over je onderwerp. Zoek mooie quotes, feiten of definities en lees achtergrondartikelen. Echt, het levert zoveel inspiratie op.

736c4dc5ea01aa374febe8ea3b884d0d

3. Praktijkvoorbeelden. 

Als je echt authority uit wilt stralen, dan neem je voorbeelden uit de praktijk. Een advocatenkantoor in Rotterdam schrijft elke maand een blog over een rechtzaak van een ondernemer uit de praktijk. Interessant om te lezen omdat er leerzame tips in staan en voor de advocaat in kwestie goed om zijn kennis te verspreiden en te laten zien. Schrijven over iets wat je kent en ervaren hebt, is heel gemakkelijk en inspirerend om te lezen.

“Zorg voor een intro, midden en eind. Beperk jezelf tot 500 woorden (1 A4tje), zoek een pakkende titel en schrijf.’

Laat het nog iemand lezen waarvan jij denkt dat hij/zij er verstand van heeft en publiceer het dan. Wees niet bang voor commentaar, je doet je best en daar hebben mensen bewondering voor. Blijf dichtbij wat je kent en wie je bent!

f3c654770f2ca21a5ccd846146e9ed81

4. Zet jezelf in de service-modus

Om klanten te raken met je tekst, is het belangrijk om te schrijven ‘vanuit die klant’. Wie is mijn klant? Of wie wil ik als klant hebben? En wat is zijn of haar probleem? En welke oplossing kan ik daarvoor bieden? Zorg dat je altijd in de service-modus staat als je begint te schrijven. En zorg voor duidelijkheid. Wat kun je de klant precies bieden? Wat moet de klant daarvoor doen? En waar kan hij terecht voor vragen? Wat zijn je tarieven? Kun je nog een extra optie aanbieden? Erg belangrijk is dat een klant het gevoel krijgt dat hij bij jou moet zijn. Of hij nu nieuwe gordijnen nodig heeft, een reparatie van een houten vloer, pijn in zijn rug heeft of een catering zoekt: hij/zij moet zich direct tot jouw tekst en beeldmateriaal aangetrokken voelen – immers, dat doe jij toch zelf ook?

Unknown-15

5. Zorg voor discipline
Dit klinkt wel heel saai maar het is niet anders: discipline en regelmaat. Zorg voor een deadline en je creëert discipline. Gewoon in je agenda zetten en schrijven. Maak een afspraak met je zelf. Zoveel ondernemers schrijven een stuk of een blog maar plaatsen het niet omdat er altijd wel een “ja maar” te bedenken valt. Jammer. Want Google en je klanten willen gewoon nieuwe content zien waardoor je hoger in de searchlist komt én je klanten willen binding. Enthousiasme. Doordat je wekelijks nieuwe content biedt, ziet een lezer of potentiële klant dat je serieus met je vak bezig bent.  Bedenk daarnaast op welk moment van de dag of in de week je het beste past, en plan dan schrijftijd in.

Ik heb natuurlijk nog veel meer gedetailleerde schrijftips voor website teksten, die ik de komende maanden ga behandelen. Met deze vijf tips hoop ik dat je de eerste stappen (durft) te zetten. Kom je er niet uit of heb je nog vragen? Of heb je nog tips voor dit artikel? Heb je er iets aan gehad? Laat me het weten – mail me maar op service@writinggirl.nl

En wat heb je nodig? Heel simpel: een onderwerp, computer, schrijfblok of pen! Een kop thee, stuk chocola, wat inspiratie, muziekje en gaan: geen excuses meer dus – ik zie graag je resultaten!

image-slider-wide-writink-black 149342_0_pm99 bb_mok_shutup

Veel schrijfplezier,

Liefs, Esther Kreukniet

 

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht