Set for succes!

Geplaatst op 08 januari 2018

2018 is een nieuw begin, een schone lei oftewel een frisse kans om opnieuw goed te beginnen. En we hebben natuurlijk mooie voornemens om niet meer in de stress te raken, geen  overuren meer te maken en ons te focussen op ons grote doel: set for succes.

Nu is de betekenis van succes voor iedereen anders, maar Writing Girl wil je tips geven om je werk en je doelstellingen makkelijk te halen, zonder teveel gedoe. En dat begint met goede organisatie (en laten we bij Writing Girl nu dol zijn op organisatie 😉 Set for succes!

  1. Opruimen! Om goed georganiseerd te beginnen is belangrijk dat je met een schoon bureau begint zodat je niet afgeleid wordt. Dus alle administratie netjes in mapjes, je bureaulades overzichtelijk en je tas overzichtelijk. Omring je alleen met dingen die er toe doen en berg de rest netjes op met labels zodat je weet waar alles is. Als je dat gedaan hebt, orden je je mailbox ook, berg alles op in mapjes, en probeer op te schonen waar je kunt.                                                                    
  2. Leer nee te zeggen. Als je goed georganiseerd wilt zijn, moet je ook grenzen kunnen stellen. En je daar aan houden. We willen namelijk stress verlagen en dan is het goed om te weten waar je aan toe bent. We hoeven namelijk niet alles te kunnen of te doen, wees duidelijk in je taak verdeling. Denk goed na voordat je ja zegt want het is makkelijker om eerst nee te zeggen dan om later de boel weer terug te draaien nadat je eerst een halve dag met buikpijn rond loopt. Wees duidelijk voor jezelf, dan ben je het ook voor anderen.
  3. Doe je administratie en papierwerk eerst. Laat die stapel op je bureau niet groter worden maar pak het direct aan. kop koffie of thee erbij en gelijk aan beginnen, idem dito met mails. In de ochtend ben je nog kraakvers en beantwoord je de mail en post gemakkelijk. Wees hier ook streng voor jezelf: bepaal een tijdstip waarop je je mail, social media en post beantwoord, anders raak je te snel afgeleid en word je knettergek.
  4. Planning. Maak voor jezelf een goede planning en leef daar naar. Doe bijvoorbeeld maandag de administratieve klusjes in de ochtend, de wat creatievere dingen in de middag en plan de afspraken op donderdag of later in de week bijvoorbeeld. Bepaal voor jezelf wat goed werkt. Wees ruimt in je planning zodat je af en toe een half uurtje kunt smokkelen zodat een ander niet merkt dat je uitloopt. En plan dan ook gelijk een uurtje voor jezelf in, bijvoorbeeld je leesuurtje, je sauna bezoek, je sportuurtje, lunchen met je vriendin of je helemaal niks uurtje: je hebt het nodig als je succesvol wilt zijn!          
  5. Voorbereiding. Heb jij het gevoel dat je soms achter de feiten aanloopt? Dat is een teken dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Als je afspraken vergeet, telkens te laat komt of veel dingen vergeet dan is het tijd om beter voor te bereiden zodat je minder stress ervaart. Het is weinig spontaan maar wel een relaxed gevoel als alles op rolletjes verloopt. Onze Amerikaanse sisters zijn een kei in voorbereiding en plannen bijvoorbeeld al de avond de volgende dag vooruit. Outfits, werkzaamheden, ja zelfs hun eten bereiden ze tot in de puntjes voor. Vermoeiend? Bedenk dat als je goed georganiseerd bent, je automatisch ruimte creëert voor creativiteit, spontaniteit en leuke dingen die energie geven.                                                                     Handige tools om georganiseerd door het leven te gaan vind je ook bij ons op de website; surf eens rustig rond!

Wil je meer weten? Lees onze blogs dan eens over organiseren, ontzettend leuk of handig om te weten! En heb jij tips of wil je bijdragen aan een leuke column? Schrijf ons dan op service@writinggirl.nl Set for Succes!

 

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht