Business lessen van Nikkie Plessen! 

Geplaatst op 09 juli 2019

Nikkie Plessen maakte haar entree in de mediawereld als soapie in Onderweg naar morgen, waarna ze nog meer succes behaalde als actrice in series als Costa en Kees & Co. Later presenteerde ze ook bij TMF en RTL, maar haar echte liefde is mode. Zo is het label van Nikkie tot stand gekomen, wat inmiddels is uitgegroeid tot een enorme business met meerdere merken en samenwerkingen met Doutzen Kroes en Kate Moss.

 

“Dit is mijn bedrijf en ik werk er hard voor. Hopelijk is dat nu duidelijk”

 

Dat het goed gaat met Nikkie Plessens bedrijf is allang duidelijk, zeker nadat ze werd genoemd als één van de jonge miljonairs van Nederland door het tijdschrift Quote. Nu doet de modeontwerpster en presentatrice een boekje open over haar succes in glamourblad Beau Monde en deelt haar beste tips met de lezers van Writing Girl.

Maar de Boulevard-expert krijgt vaak het idee dat mensen denken dat het allemaal vanzelf gaat, vertelt ze in Beau Monde. “Ik weet nooit zo goed hoe het overkomt, want ik maak natuurlijk ook heel saaie dingen mee” legt Nikkie uit. “Het invoeren van cijfers op kantoor bijvoorbeeld of wanneer ik bezig ben met onderhandelen. Dat zet ik alleen niet op Instagram, want daar is niemand in geïnteresseerd. Natuurlijk doe ik wel mijn best om het er mooier uit te laten zien door overal wat filtertjes overheen te gooien, maar glamourachtig ben ik eigenlijk niet zo.”

“Ik ben in mijn eentje begonnen en nu werken er ongeveer 350 man en hebben we 28 eigen winkels” vertelt Nikkie trots. Ook geeft ze een kijkje in haar kantoorleven. “Iedereen denkt dat we de hele dag alleen maar foto’s van elkaar maken. Dat is dus niet zo. Alle vrouwen zien er leuk uit, maar niemand voelt zich te goed om dozen te tillen, de vaatwasser in en uit te ruimen of wc-papier te halen. Ook ik niet, nee. Bij ons is iedereen hetzelfde.”

Nikkies vriendschap met Kate Moss is heel natuurlijk verlopen, legt de modeontwerpster uit. “We hadden meteen een klik”, vertelt ze. “Kate is echt een persoonlijkheid, ze is niet de makkelijkste en ze weet heel goed wat ze wil.” Het zijn écht vriendinnen geworden: “We vertellen elkaar van alles en hebben veel respect voor elkaar. Ik kom regelmatig bij haar thuis in Londen om kleding door te passen en dan voelt het heel vertrouwd tussen ons.”

Bovendien is Nikkie er klaar mee dat mensen beweren dat ze niet verantwoordelijk is voor haar eigen succes. “Op Twitter werd gezegd dat het bedrijf niet van mij zou zijn. Op een gegeven moment was Ruben er klaar mee. Hij schreef: ‘Hartstikke leuk, maar wat jullie nu schrijven, is gewoon niet waar. Groetjes, haar man’. Al gauw nam de hoofdredacteur van Quote contact met ons op met de vraag of ik niet eens wilde uitleggen hoe het dan echt zat. Natuurlijk hoef ik niets te bewijzen, maar ook ik was er wel een beetje klaar mee. Dit is mijn bedrijf en ik werk er hard voor. Hopelijk is dat nu duidelijk.”

Geluk

Ik drink altijd koffie als ik op kantoor aankom, anders krijg ik hoofdpijn. Dan loop ik alle afdelingen langs: sales, pr, financiën, het designteam. Ben ik de hele dag in de weer met design, dan zie je mij meestal in jeans met een trui, sneakers en een grote knot op mijn hoofd. Met op de vloer alle tekeningen om me heen verspreid.

Voor een Vogue -feestje of een belangrijke meeting dof ik me natuurlijk wel op. Mijn kracht? Die ligt toch wel bij het zakendoen. Ik vergelijk mijzelf niet met een Coco Chanel die in haar torenkamer met een penseel aan de slag ging. Alhoewel, zij was natuurlijk ook hard en zakelijk. Soms moeten mensen wel aan mij wennen. Ik ben nooit boos, ik schreeuw niet, maar ben wel heel kortaf. Bij mij gaan we niet drie uur lang zwetsen over iets waarvan ik na één zin al weet: zo gaan we het doen. Je krijgt van mij nooit ellenlange mails met smileys en een kus eronder. Epistels, ze zijn aan mij niet besteed. Na de ochtenddrukte begint de lunch stipt om 12.30 uur. Alles wordt versbezorgd door bijvoorbeeld Mech, George w.p.a. of Van Dam. Echt een luxe. Mijn favoriet is nu een veggie wrap.

Met het team zitten we ook geregeld in het buitenland. Trips naar Galeries Lafayette, voor deals naar Berlijn, maar ook vierdaagse personeelsuitjes naar New York en Londen. Dat is een van mijn favoriete steden, zo inspirerend. Ik ben daar wel gewend aan mijn regelmaat. In Londen dineer ik áltijd bij Nobu of Hakkasan en ik logeer in The Savoy. Daar herkent de doorman mij en ze weten mijn ontbijt: zo’n torentje met English breakfast en op z’n Hollands flinterdunne plakjes kaas. In Amsterdam ben ik meestal om 18.30 uur thuis, zodat we met het gezin aan tafel kunnen. Daar hecht ik veel waarde aan. Soms heb ik nog een fotoshoot of televisieuitzending en dan wordt het 20.30 uur. Ik heb geluk. Zelf ben ik een vreselijke kok, maar ik heb een heel lieve oppas en zij kookt voor Jolie en Alain. Hollandse pot, soms rijst. Als het me op dat moment aanstaat, eet ik mee. Anders draai ik zelf nog een salade in elkaar. Als de kinderen lekker in bed liggen gaat de open haard aan, man erbij, Franse kaasjes en Netflix. Dat is mijn guilty pleasure. Ik heb alles al gezien: House of CardsBetter Call SaulOrphan Black is ook steengoed. Dan kan ik alles loslaten.’

 

Business lessen van Nikkie Plessen, door Vogue, Beau Monde, Writing Girl en Harpers Bazaar.

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht