5 Tips om een emailtje te schrijven dat ook nog geopend wordt!

Geplaatst op 16 oktober 2017

Cold case acquisition, ik ben er ’s nachts wel eens wakker van geworden. Koud bellen, zomaar een email schrijven: je moet van goede huizen komen wil je doordringen tot de potentiële klant of een persoon waar je iets van wilt. Maar geen grotere euforie als het wel lukt, en als je wel op gesprek mag komen. No guts, no glorie, hierbij geven we je 5 tips om een emailtje te schrijven die binnen komt.

  1. Hou het onderwerp simpel maar uitnodigend. Als mensen het druk hebben, scrollen ze snel door hun email heen en verwijderen ze de mails die hen oninteressant of verkeerd lijken. Een uitnodigende zin die de nieuwsgierigheid prikkelt doet het dan goed maar vermijd reclame slogans als “pak je kans” of “beste deal”. Een simpele uitnodiging, vraag of simpele stelling is voldoende.
  2. Hou het persoonlijk. Ok, het is een hoop werk maar emails die aan grote groepen gestuurd worden, worden vaak direct weggegooid of op uitgeschreven. Probeer dus achter de naam te komen en mail hem of haar persoonlijk, bij naam. 
  3. Wees duidelijk. Vraag in je mail of je mag bellen en laat weten hoeveel tijd je nodig hebt om je zakelijke deal toe te lichten. Mensen zijn minder huiverig om te antwoorden als ze van te voren weten hoeveel tijd ze kwijt zijn en waar het om gaat. 
  4. Hoe korter, hoe beter. Mensen krijgen dagelijks tientallen of honderden emails dus vermijd lange epistels. Je vraagt om een dialoog, geen monoloog. Wees specifiek, vraag of ze je willen bellen of dat ze je ook willen mailen als er geen interesse is. Dat wekt vertrouwen en komt serieus over. 
  5. Vertel de ontvanger waarom je specifiek hem/haar koos. Doe een beetje onderzoek en verdiep je in het bedrijf. Het is beter vijf goed voorbereide mails te verzenden dan 100 algemeen gegenereerde emails. Iets met losse flodders inderdaad. 

En verder is het afwachten. Je kunt nog een reminder na sturen maar probeer stal gedrag te voorkomen. Jij stuurt een open brief/email, een potentiële klant hoeft daar niets mee te doen, tenzij jij de klant bent natuurlijk, dat verandert de zaak.

Kortom: keep it simple, net als een zakelijk telefoongesprek.

 

Tips om een emailtje te schrijven die ook nog geopend wordt!

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht