Zakelijk schrijven is leuk!

Geplaatst op 15 januari 2018

Zakelijk schrijven – hoe doe je dat zonder dat het te kil of onpersoonlijk wordt? Branding of vanuit je zakelijke filosofie of hart schrijven is ons-zet-tend belangrijk als je de boodschap duidelijk en mooi verpakt door wil geven. En wat schrijf je, hoe vaak schrijf je en wie bereikt het uiteindelijk? Er zijn legio mogelijkheden om duidelijk en consequent zakelijk te communiceren – maar je moet wel weten hoe. Hieronder een aantal tips van de professionals: 5 tips voor een zakelijke schrijfstijl

Zakelijk schrijven is leuk – dat vooropgesteld. De ene keer schrijf ik een pakkend interview met een leidinggevende voor het personeelsblad van EMO, de andere keer een whitepaper voor een groot accountantskantoor, een zakelijke blog voor een advocatenkantoor, een pakkende mailing voor een dienstverlener of een verslag voor arbeidsrecht op een site. Hoe houd je dan de aandacht van een lezer (potentiële klant/geïnteresseerde) vast en hoe creeër je een community? De geheim is dat je consequent volgens een aantal (basis)regels schrijft die je voor jezelf vastgelegd hebt zodat je binnen de kaders een persoonlijke noot kunt voegen.

Aan de slag –> inhoudelijk zakelijk schrijven

  • fasen van het schrijfproces
  • opbouw van de tekst
  • interessante inleiding
  • het thema van je tekst
  • veelvoorkomende tekststructuren
  • indelingsmogelijkheden
  • de structuur van je tekst
  • objectief en subjectief taalgebruik
  • uiterlijke structuur
  • helder, bondig en correct formuleren
  • schrijfadviezen gericht op doel en doelgroep
  • een voorbeeld of businesscase
  • conclusie
  • afronding of oproep tot reageren (call to action) 

Ben je nieuwsgierig geworden naar meer? Want dit is natuurlijk slechts een beginnetje.

  • Communicatief & zakelijk schrijven. Deze cursus bestaat uit 8 workshops van twee uur met maximaal zes deelnemers. Inhoud: Bij deze cursus leer je communiceren, luisteren en commerciele teksten schrijven voor het bedrijfsleven. Kernachtig de boodschap over te brengen in de versnipperde wereld van print en online media. Sterke teksten die pakken, effectieve brieven, mails, advertenties, uitnodigingen, artikelen, webteksten en persberichten. Een organisatie die daadkrachtig schrijft, bereikt meer mensen. Het schrijven van interviews, artikelen, brieven, newsletters, teksten voor websites, online media, strategische planning, persberichten, columns, blogs en marketing & communicatie planning worden behandeld.         

Commercieel zakelijk = to the point

Je hebt een blog, je hebt je website – en nu wil je het van goed vindbare informatie voorzien. Hoe bereik je je doelgroep, hoe zet je the tone of voice? Hoe stem je alle kanalen op elkaar af en schrijf je ook een nieuwsbrief aan je huidige klantenbestand?

Een goede zakelijke brief of mail, een begeleidend schrijven bij een product, een nieuwsbrief, persbericht of andere zakelijke uitingen – er moet een lijn inzitten. We gaan de boodschap bepalen en de uitingen vorm geven en de correspondentie structureren. Jarenlang heb ik als communicatie consultant gewerkt voor (middel)grote bedrijven en aan de hand van die tips heb ik een aantal goede punten opgesteld voor een goede, transparante communicatie die staat.

Als laatste geef ik je nog wat tips voor een zakelijke brief.

Een zakelijke brief is een formele tekstsoort, met strenge eisen aan de vorm en opbouw. In de workshop zakelijk schrijven leer je hoe je je brief opbouwt, wat een goede opening is en een goede afsluiting van de zakelijke brief. Daarnaast leer je hoe je je boodschap effectief, gestructureerd en eenduidig kunt overbrengen, in een zakelijke schrijfstijl.

5 tips voor een zakelijke schrijfstijl

  1. Ontwerp eerst de structuur voor je aan het schrijfproces begint. Schrijf zo veel mogelijk in de tegenwoordige tijd.
  2. Gebruik de ik-vorm niet of bijna niet. Het gaat niet om jou, maar om het resultaat.
  3. Zorg voor een heldere structuur. Daarvoor heb je hoofdstukken, paragrafen, alinea’s en zinnen tot je beschikking.
  4. Zet in de alinea de belangrijkste informatie aan het begin. Zorg door middel van stuctuuraanduiders voor samenhang binnen alinea’s en zinnen. Zorg voor verband tussen alinea’s.
  5. Wees schaars met de hulpwerkwoorden worden, zullen, kunnen, mogen en moeten.

Wil je meer weten over zakelijk schrijven of een workshop, cursus volgen? Mail me dan op info@estherkreukniet.nl en ik geef je graag meer uitleg!

Writing Girl organiseert veel leuke workshops, cursussen en trainingen om jouw schrijfvaardigheden te optimaliseren: kijk op het schema en klik hier! 

Deel dit artikel:

« Terug naar overzicht